Elbranschens allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument har uppdaterats. De allmänna avtalsvillkoren gäller för alla Sveriges elbolag och har tagits fram för att du som konsument ska få rimliga och rättvisa villkor – oavsett vilket elhandelsföretag du har. Villkoren har tagits fram av Energiföretagen Sverige och Konsumentverket.
De huvudsakliga förändringarna av villkoren i korthet:
Kontraktssammanfattning
Innan du tecknar avtal ska du få en kort kontraktssammanfattning med det viktigaste, såsom avtalstid/uppsägning, pris/ändringar, fakturering, hur du klagar och hur tvister prövas.
Fakturering & avstämning
Om preliminär fakturering pågått längre än 8 månader dras 15 % av kostnaden bort på avstämningsfakturan och räntefri avbetalningsplan erbjuds.
Slutfaktura skickas inom 6 veckor efter att leveransen upphört.
Betalning & betalningssätt
Flera betalningssätt ska erbjudas. Om du inte väljer fakturakanal skickas fakturan med post som standard. Förfallodag: tidigast 20 dagar efter utskick.
Säkerhet/förskott
Får bara begäras om det finns saklig grund och bestå av maximalt motsvarande fyra månaders elhandelskostnader. Säkerhet återlämnas när betalningar skötts i tid under sex månader.
Standardersättning
Minimiersättning 200 kr kan utgå vid vissa fel, t.ex. om start/övertag blir fel på grund av elhandlaren.
Information & hjälp
På fakturan, eller via länk på fakturan, ska vi tala om hur du når kundservice, Konsumenternas energimarknadsbyrå, Energimarknadsinspektionen, Konsumentverket och hur tvist kan prövas i ARN.